Ice field parkway - Reisverslag uit Banff, Canada van Marjolein hertog - WaarBenJij.nu Ice field parkway - Reisverslag uit Banff, Canada van Marjolein hertog - WaarBenJij.nu

Ice field parkway

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

08 September 2015 | Canada, Banff

Alweer voor de wekker wakker. Dat heb ik thuis nou nooit. Douchen en aankleden maar. Vandaag gaan we richting Jasper maar eerst gaan we ontbijten bij coyotes in cariboustreet.

De straten die haaks op banff street staan hebben allemaal diernamen en ook bijbehorende putdeksels. Wat zijn de straten bij ons dan saai of mischien wel heel normaal geworden.

We tanken hier voor het eerst en dat gaat een stuk beter dan vorig jaar. Toen wisselde we bijna de brandstof om omdat de kleuren van benzine en diesel precies andersom zaten.Toen we Banff uit reden stond er nog een elk te gillen langs de weg,leuke afsluiter :-)
We rijden weer over de Bow Valley Parkway En gaan vandaag ook nog even naar Moraine Lake die gisteren helaas niet bereikbaar Was per auto. We stoppen nog 1 keertje langs deze weg en zien mensen op een randje zitten. We gaan kijken en snappen waarom. Een fantastische scenery met bergen, helderblauw water en een stukje spoorlijn.
We raken aan de praat en ze wisten ons het 1 en ander te vertellen over de treinen van Canadian Pacific en Canadian National. Bv dat ze altijd 2 kilometer lang zijn en rijden van hier helemaal naar Memphis Amerika. Via een soort scanner die ze bij hun hadden hoorden we dat er een trein van uit de richting Lake Louise onderweg was naar ons. It must be worth the waiting!
Nadat de trein voorbij Was reden we weer verder en het Is nu echt vele malen rustiger op de weg en ook bij Moraine Lake. Het Is ook weer prachtig om te zien en met haar donkerblauwe kleur doet ze zeker niet onder van Lake Louise. Ze is echt minstens net zo mooi. via een klein pad konden we bij een klein bergje van rotsen naar "boven" om zo het uitzicht te bekijken. Zo veel blauw... wauw! Overal waren er kleine eekhoorns die duidelijk mensen gewend waren. Ze zijn echt zo schattig. Na een tijdje Is het weer tijd om te gaan.

We zijn benieuwd naar het bekende ice field parkway. Voor het eerst wordt onze parkpass gecontroleerd en uiteraard Is alles oké en we mogen doorrijden. Al vanaf het begin van deze weg snap ik waarom het zoveel beschreven Is.We hebben vanaf dat punt dan nog 2.5 uur te gaan. we rijden door een op z'n zachtst gezegd bizar landschap, het lijkt wel of je door verschillende werelden rijd in een vrij korte tijd.Hele stukken rijd je paralel aan de helderblauwe rivier met stenen en daaromheen bomen. De bomen ja.. het zijn er miljoenen, allemaal "kerstbomen" :-)
Op een gegeven moment rijden we de bergtoppen in die zo wit zijn als de lucht dat de rotsen die je ziet de enige aanduiding zijn van de bergtoppen. We zijn over de helft als we aankomen bij het Icefield information Centre. We stoppen om wat informatie in te winnen over de omgeving. Achter ons ligt een enorme gletsjer waar het ijs even dik Is als de eiffeltoren lang Is. Er worden speciale tours aangeboden maar we besluiten die te skippen en door te rijden maar eerst een warme chocomel want met temperaturen rond het vriespunt krijg ik daar spontaan trek in.

Supergrappig is dat we even verderop een witte berggeit zagen. nog hilarischer Was de file die daardoor veroorzaakt werd op de vluchtstrook van auto's omdat mensen massaal het beest wilde fotograveren. Ben ik gelukkig niet de enige :-).
Aangekomen in Jasper checken we in. Het Is een lange en bijzondere rit geweest vandaag waar we weer een hoop hebben gezien. We eten wat bij een modern Grieks restaurantje en dan Is het tijd om alle indrukken te verwerken en ons bedje in te duiken.